Tuzemský franchisový trh nadále roste

V roce 2014 se projevil trend spouštění franchisových konceptů u firem, které na trhu již fungují a rozhodli se expandovat na základě modelu franchisové spolupráce. V České republice funguje na 246 franchisových konceptů a 5272 franchisantů. Obliba podnikání pod zavedenou značkou nadále roste a přináší s sebou řadu novinek.

Posilují zahraniční značky

Za poslední čtyři roky vzrostl počet zahraničních franchisových konceptů rychleji, než počet těch českých. Meziročně se počet konceptů s nečeským původem zvýšil o 20 % na 104 značek. Českých firem je však i nadále více, a to 142. Vyplývá to z Franchising Reportu 2014, který vypracovala mezinárodní poradenská společnost Profit system.

„Důvodem posílení pozice zahraničních konceptů je fakt, že mnoha z nich se loni podařilo konečně vstoupit na český trh. Některé z nich hledali své master-franchisové partnery či vhodné prostory i několik let. Ovšem i přesto očekáváme, že podíl českých firem dosáhne v dalších letech 65 %,“ říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti Profit system franchise services.

Celkově tuzemský franchisový trh i nadále rostl. Počet franchisových konceptů v roce 2014 se zvýšil na 246, což představuje meziroční nárůst o více než 12 %. Mezi firmy, které spustily svůj franchisový koncept se řadí např. značky jako Parky´s společnosti Kostelecké uzeniny, nebo Bernard PUB Rodinného pivovaru Bernard.

Rok 2014 ukázal zejména trend spouštění franchisových konceptů u firem, které na trhu již fungují a rozhodli se expandovat na základě modelu franchisové spolupráce. Franchisový koncept je pro ně nový, tudíž mnohdy ještě nemají žádného franchisanta. To vedlo k růstu počtu vlastních poboček franchisových firem působících na českém trhu, které vzrostly o 11,3 % na 6432.

Cílem firem, které již na franchisovém trhu působí delší dobu, byla v loňském roce optimalizace jejich pobočkové sítě. To se celkově projevilo na počtu provozoven na českém trhu. Byl sice zaznamenán nárůst jejich počtu, a to meziročně o 3,4 % na více než 6400, ale k jejich růstu pomohly zejména nové systémy, nikoli expanze konceptů, které jsou na trhu déle než rok.

Projevuje se tak dozrávání franchisového trhu, za prvé pobočky nerostou a za druhé roste počet konceptů bez franchisanta. „Letošní rok by mohl opět přinést pokles počtu poboček. Bude velmi záležet na tom, zda se firmy ve větší míře rozhodnou pro předávání vlastních poboček do rukou franchisantů,“ komentuje vývoj Marek Halfar.

Franchising volí především sektor Služeb

Rok 2014 opět prokázal, že model franchisingu pro svůj rozvoj volí častěji společnosti působící v sektoru Služeb. Počet franchisových konceptů zde loni vzrostl o 16,5 % na 141 značek. Sektor Služeb tak zastavil pokles z roku 2013, za nímž stál dle odborníků zejména konkurenční boj mezi jednotlivými značkami. Největší vliv na růst konceptů v této oblasti zaznamenaly opět originální nápady v podobě konceptů jako např. QuickWash (samoobslužné prádelny), Body Body (fitness centra) nebo gastronomický koncept Parky´s.

Oblast Obchodu zvolnila svůj růst, kdy se počet systémů zastavil na čísle 105 (o 7 více).

Nejvíce franchisových konceptů můžeme nalézt v kategorii Oděvy a obuv (32 franšízových sítí), která předstihla tradičně nejsilnější Gastronomii (29), která je na tom stejně jako oblast Potravin (29). Na čtvrtém místě jsou Realitní služby s 23 franšízovými sítěmi.

Trend expanze tuzemských franchisových značek za hranice se od roku 2013 příliš nezměnil. V zahraničí loni působilo 43 franchisových systémů z Česka, což je téměř stejný počet jako v roce 2013. „Důvodem je především mnoho mladých franchisových systémů, které vznikly během posledních tří let a soustředí se především na rozvoj na tuzemském trhu. Pokud se chystají na expanzi, spíše si vyhlížejí Slovensko, případně ostatní trhy, kde by se jejich koncept uchytil,“ uzavírá Marek Halfar.

„Franchisový způsob rozvoje využívají zejména značky, které chtějí se svou sítí expandovat například do regionů. Díky franchisingu se tak mohou realizovat i v oblastech, ve kterých by vlastní pobočky neotevíraly. Mnohdy je pro ně rozvoj prostřednictvím franchisantů nejen rychlejší, ale ekonomicky výhodnější,“ doplňuje Marek Halfar.

 

 

Ing. Barbora Štanglová,

Profit system franchise services, redakčně kráceno

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *