Německo: Tržby za potraviny rostou

Prodejny obchodních řetězců v sousedním Německu jsou častým tématem v souvislosti se srovnávanou kvalitou nabídky a nákupy Čechů v zahraničí. Jak vypadá obchod „za hranicemi“ z hlediska podílu jednotlivých obchodníků?

Týdeník Lebensmittel Zeitung uveřejnil v březnu ve spolupráci se společností Trade Dimensions žebříček největších německých širokosortimentních obchodníků a jejich obrat z prodeje potravin, včetně sortimentu drogerie.

V některých případech se jedná o předběžné údaje a odhady. Uváděny jsou obraty brutto včetně DPH. V případě firem, které udávají své údaje netto, byla hrubá částka dopočítána. V případě Edeky a Rewe byly do údajů zahrnuty i výsledky samostatných obchodníků zapojených do těchto řetězců. U firem, jejichž finanční rok končí k 30. červnu, resp. k 30. září, byly obraty propočítány ke konci kalendářního roku.

Prodejci bio s rekordním růstem obratu

V roce 2014 se měřeno procentuálním nárůstem obratu z TOP 10 potravinářských obchodníků v Německu nejlépe dařilo společnosti dm (+ 9,6), Rossmann (+ 8,4) a na třetím místě pak skupině Schwarz zahrnující řetězce Kaufland a Lidl (+ 6,4).

V rámci celé TOP 30 potravinářských obchodníků byly z pohledu nárůstu obratu doslova rekordmany společnosti Dennree, 21. místo v žebříčku, celkový obrat 810 mil. euro, nárůst obratu o 19,8 % a Alnatura, 23. místo v žebříčku, celkový obrat 766 mil. euro, nárůst obratu o 15,5 %. Obrat z prodeje potravin tvoří u obou společností 95 %. Obě se zaměřují na sortiment bioproduktů, který je u německých spotřebitelů velmi populární a jehož prodeje každým rokem stoupají.

Z pořadí šesti největších diskontérů je zřejmá síla skupiny Aldi, která je diskontní jedničkou nejen z hlediska obratu, ale také co do prodejní plochy. Aldi Nord a Aldi Süd disponují dohromady více než 3,5 mil. m2 prodejní plochy. Ta v loňském roce vzrostla o 1,8 %.

Expanze byla tažena především ze strany Aldi Süd, která zaznamenala vůbec nejvyšší nárůst prodejní plochy mezi diskontéry v Německu, a to o 3,3 %. Druhý v pořadí, Lidl, navýšil prodejní plochu o 2 %. Celkově vzrostly v loňském roce prodejní plochy diskontních řetězců v Německu přibližně o 7 %.

Velké prodejní plochy – a co dál?

Změna v nákupním chování zákazníka se projevuje nejen v českém, ale i v celoevropském měřítku, evropskou jedničku Tesco nevyjímaje. Velké prodejní plochy na okrajích měst už zákazníky tolik netáhnou.

Posiluje konkurence diskontních řetězců i menších specializovaných prodejen potravin. V případě nepotravinářského sortimentu jsou konkurentem především on-line prodeje.

 

04-008
Tabulka zahrnuje filiálky s prodejní plochou nad 2500 m2. Pramen: Planet Retail – únor 2015

ek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *