Zákazníci preferují jednoduchou informaci

Češi kupují hlavně nejlevnější potraviny – zní mezi prodávajícími. Z průzkumu iniciativy Vím, co jím a piju, ale vyplývá, že jim jejich zdraví není lhostejné a nechtějí jíst cokoli. Průzkum iniciativy Vím, co jím a piju, který realizovala na konci roku 2014 společnost Sanep za účasti 8316 dotázaných, odhalil, že více než dvě třetiny Čechů (69,4 %) by ocenilo značku, která by je informovala o tom, že potravina odpovídá výživovým doporučením pro zdravé stravování.

Přibližně jen dvě desetiny respondentů se domnívají, že takové značení není potřeba, necelá desetina nedokázala na otázku odpovědět. Průzkum měl přinést odpovědi na otázku: „Co ovlivňuje výběr zdravějších potravin při nákupu?“

Ukázalo se, že dva ze tří oslovených (61,1 %) mají obavy ze špatného nutričního složení stravy a téměř tři čtvrtiny osob (71,3 %) pociťuje obavy z nemocí způsobených špatnou stravou. S ohledem na zdraví se potraviny snaží vybírat 34,5 % respondentů, ale na druhou stranu jich 37,3 % přiznává, že nutričním hodnotám uváděným na obalech potravin nerozumí.

Těm může pomoci značka kvality Vím, co jím, která pomáhá s výběrem potravin vhodnými pro zdravý životní styl. Logo sleduje obsah rizikových živin, které souvisejí s rozvojem civilizačních onemocnění. Téměř dvě třetiny respondentů jsou přesvědčeny, že jim logo pomáhá s výběrem vhodných potravin a výběr takto označených potravin přispívá k udržení dobrého zdraví.

„Vnímáme tyto aktivity jako prospěšně, protože upozorňují na složení potravin a na to, čeho by si spotřebitel měl všímat. Přispívají tak ke zvyšování zdravotní gramotnosti, k tomu, aby lidé měli dostatečné znalosti, jak se správně rozhodnout při výběru potravin,“ vysvětluje ředitelka odboru ochrany veřejného zdraví a zástupkyně hlavního hygienika MUDr. Jarmila Rážová Ph.D. z Ministerstva zdravotnictví ČR.

Obchodníkům i výrobcům logo kvality vyhovuje

Využít značení kvality, které podává informaci o nutričně vyvážené potravině, se rozhodla pro některé ze svých privátních výrobků společnost Ahold. Mimo jiné je použila pro část svých produktů určených dětem. „Licencovanou šmoulí řadu jsme uvedli na trh v roce 2013.

Naším cílem bylo upozornit na to, že máme v nabídce spousty výrobků, které jsou zdravé a to nejen pro dospělé, ale i pro děti. Zajímavý šmoulí design je atraktivní pro male návštěvníky prodejen Albert, logo Vím, co jím zase záruka toho, že maminky nakupují správné výrobky. Spojení dětské licence a loga Vím, co jím se nám povedlo jako prvním v Evropě a to navíc u produktů vlastních značek.

V současné době prodáváme asi 35 dětských výrobků s logem,“ komentuje provázanost loga kvality s privátní značkou Zlata Ulrichová, marketingová ředitelka společnosti Ahold. Dobrou zkušenost má se spojením se značkou kvality také k LE & CO – výrobce šunek a masných specialit. Manažer divize Petr Korejs odhaduje, že spojení loga Vím, co jím s jejich produkty navýšilo prodej.

„Zákazníci dostali informaci, že nutriční hodnoty daného výrobku byly zhodnoceny nezávislými odborníky a že daný výrobek splňuje kritéria určená ke zdravější výživě. Pro spoustu zákazníků jsou nutriční informace přesně neuchopitelné, tudíž je pro ně velkým přínosem, pokud tyto informace někdo fundovaný zhodnotí za ně a předloží jim hodnocení v podobě loga,“ shrnuje své zkušenosti z prodeje Petr Korejs.

Cena stále dominuje

Cenu jako jeden z hlavních faktorů pro rozhodnutí o koupi uvádí až 71 % respondentů. Na druhém místě se s více než 65 % umístila chuť výrobku. Přínos potravin a nápojů pro zdraví byl při nákupu rozhodující pro téměř 35 % nakupujících.

Respondenti tak chtějí hlavně snížit rizika onemocnění srdce, do budoucna se preventivně vyhnout zdravotním rizikům a udržet si správnou hladinu cholesterolu i hmotnost. „Pozitivní je, že počet lidí, kteří vnímají, že špatná strava může vyústit v onemocnění, jako jsou obezita, srdeční choroby, cukrovka a jiné, stoupá.

Z průzkumu vyplynulo, že téměř 33 % Čechů má z těchto rizik velké obavy,“ upozorňuje dietoložka PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D., odborná garantka iniciativy Vím, co jím a piju.

 

 

tp

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *